Πέμπτη 3 Απριλίου 2008

Logo vs ΑΛΓΟΡΙΘΜΙΚΗ

Οι στάσεις και οι απόψεις μας σχετικά με την αναγκαιότητα αξιοποίησης ανοικτών περιβαλλόντων μάθησης (π.χ Logo) σε σχέση με την αξιοποίηση περιβαλλόντων δομημένου προγραμματισμού (π.χ Αλγοριθμική) καθορίζεται από τους παρακάτω παράγοντες:

- Διδακτική της Πληροφορικής
- Εκπαιδευτική πολιτική: Αναλυτικά προγράμματα ΔΕΠΠΣ και ΑΠΣ στην υποχρεωτική εκπαίδευση
- Ατομικές και συλλογικές εμπειρίες
Αν θεωρήσουμε τη ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ και την ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ σαν σταθερές πρέπει επικεντρώσουμε στον παράγοντα ΑΤΟΜΙΚΕΣ και ΣΥΛΛΟΓΙΚΕΣ εμπειρίες που έχουν παγιώσει συγκεκριμένες στάσεις των καθηγητών πληροφορικής απέναντι στο ζήτημα αυτό.
Γνωρίζουμε οτι τέτοιες στάσεις καθορίζονται από τους παρακάτω παράγοντες:
> Αδράνεια στην ενσωμάτωση νέων εργαλείων (π.χ γλωσσών προγραμματισμού) στη διδακτική πρακτική (διδάσκουμε καλύτερα αυτό που ξέρουμε ήδη)
> Παρανόηση σχετικά με το σκοπό της διδασκαλίας της πληροφορικής σαν γνωστικό αντικείμενο στην υποχρεωτική εκπαίδευση (διαφοροποίηση σε Αθμια, Γυμνάσιο, Λύκειο, ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ)
> Ουσιαστική επιμόρφωση στην διδακτική και παιδαγωγική αξιοποίηση των διαφόρων περιβαλλόντων
Κατά τη γνώμη μας, η βασική διαφοροποίηση της Logo από την Αλγοριθμική βρίσκεται στη διδακτική-μαθησιακή προσέγγιση:
Η διδακτική προσέγγιση η οποία ακολουθείται στην Αλγοριθμική βασίζεται στη διατύπωση του αλγορίθμου σε διάγραμμα ροής ή/και σε ψευδοκώδικα και στη συνέχεια ενδεχομένως σε μια γλώσσα προγραμματισμού.
Η διδακτική προσέγγιση η οποία ακολουθείται στη Logo βασίζεται στην εκμάθηση λύσης προβλημάτων και αλγοριθμικής μέσω της δημιουργίας: δημιουργώ, κατασκευάζω και μέσω αυτής της διαδικασίας μαθαίνω.
Πολλές φορές τα ίδια τα εργαλεία μας καθοδηγούν και καθορίζουν τις τεχνικές διδασκαλίας που θα χρησιμοποιήσουμε. Στο πλαίσιο μπορούμε να σκεφτούμε οτι υπάρχει περιθώριο ΣΥΝΘΕΣΗΣ και όσμωσης μεταξύ των δύο περιβαλλόντων. Για παράδειγμα ο κόσμος της χελώνας μπορεί να αξιοποιήσει διαφορετικές αναπαραστάσεις (π.χ διαγράμματα ροής) αλλά και ο κόσμος του δομημένου προγραμματισμού να ενσωματώσει διδακτικές στρατηγικές πιο επικοδομιστικές.
Αν και η μάχη θα συνεχίσει να δίνεται στήθος με στήθος στη βάση του κλάδου μας ας φύγουμε από την ΠΑΤΡΑ έχοντας πειστεί τουλάχιστον οτι
Logo vs ΑΛΓΟΡΙΘΜΙΚΗ = 1 - 1

2 σχόλια:

Theodora είπε...

Μια ακόμη γνώμη...
Η αλγοριθμική και ο προγραμματισμός είναι εργαλεία που δομούν τη σκέψη και βοηθούν το μαθητή να αναπτύξει συνθετικές και αναλυτικές ικανότητες. Έτσι πιστεύω ότι πρέπει να εισαχθoύν από νωρίς στο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών. Για τη Logo πιστεύω ότι πρέπει να εισαχθεί στις δύο τελευταίες τάξεις του δημοτικού. Στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο ο μαθητής πρέπει να διδαχθεί δομημένο προγραμματισμό. Θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στο βάθος που θα εισαχθεί ο μαθητής στον προγραμματισμό με Logo ώστε να μη φτάνει τελικά στο σημείο όπου θα δημιουργεί παρανοήσεις για τις οποίες θα πρέπει να γίνει επιπλέον δουλειά στη συνέχεια – κατά τη διδασκαλία του δομημένου προγραμματισμού – ώστε να ξεπεραστούν.

Σέργιος ΦΑΝΙΚΟΣ είπε...

Με κοινό σημείο εκκίνησης του συνόλου των διδασκόντων την ανάγκη για οικοδόμηση δεξιοτήτων υψηλού επιπέδου όπως η ανάπτυξη της αναλυτικής σκέψης, συνθετικής ικανότητας και ικανοτήτων μεθοδολογικού χαρακτήρα στην επίλυση προβλημάτων, είναι μάλλον περίεργο το γεγονός της δημιουργίας διαφορετικών «στρατοπέδων» σε σχέση με την καταλληλότητα ή / και ακαταλληλότητα συγκεκριμένων περιβαλλόντων για την υποστήριξη της διδακτικής πράξης. Μεγάλη συζήτηση / προβληματισμός φάνηκε να δημιουργείται ΚΑΙ στο πλαίσιο της επιμόρφωσης σχετικά με τη χρήση της LOGO στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Φάνηκε να δημιουργούνται δύο εμφανείς πόλοι, αυτός των ένθερμων υποστηρικτών και αυτός των φανατικών πολέμιων. Κάπου ανάμεσα φαίνεται να κινείται ένα μεγάλο μέρος του σώματος των συναδέλφων οι οποίοι αναζητούν το πλαίσιο στο οποίο η χρήση της LOGO μπορεί να λειτουργήσει εποικοδομητικά, δεδομένου ότι η χρήση της στη Γ’ Γυμνασίου αποτελεί πλέον ειλημμένη απόφαση.

Κάποια από τα ερωτήματα που έχουν τεθεί «στους διαδρόμους» και χρήζουν απάντησης είναι:
 ΤΙ έχει να προσφέρει η διδασκαλία της που δε μπορεί να το προσφέρει η διδασκαλία του δομημένου προγραμματισμού
 πόσο πιθανό είναι, η διδασκαλία της LOGO, να κληροδοτήσει νέες μαθησιακές δυσκολίες στην κατοπινή διδασκαλία του δομημένου προγραμματισμού
 ΤΙ είναι εκείνο που επηρεάζει περισσότερο την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας: η επιλογή του εργαλείου ή η επιλογή των δραστηριοτήτων

Υπάρχει έντονος προβληματισμός που σχετίζεται με το είδος των δραστηριοτήτων που υποστηρίζει η LOGO σε σχέση με τη ηλικιακή ομάδα που (πρέπει να) απευθύνεται. Δραστηριότητες ανοικτού τύπου με θεματολογία κοντά στα ενδιαφέροντα των μαθητών της Γ’ Γυμνασίου φαίνεται να οργανώνονται καλύτερα από περιβάλλοντα που υποστηρίζουν τη διδασκαλία όπως αυτό της Αλγοριθμικής παρά από περιβάλλοντα LOGO. Ταυτόχρονα, προσεκτική σχεδίαση των δραστηριοτήτων μπορεί να υποστηρίξει αποτελεσματικά διδακτικές προσεγγίσεις που θα προάγουν τη μάθηση μέσω της δημιουργίας.

Είναι ΑΝΑΓΚΗ η διαμόρφωση ενός κοινού πλαισίου σκέψης στο σώμα των συναδέλφων. Οι διαφωνίες είναι χρήσιμες εφόσον ενεργοποιούν διαδικασίες ανταλλαγής απόψεων με στόχο τη διαμόρφωση μίας κοινής διδακτικής στρατηγικής προς όφελος του τελικού παιδαγωγικού προϊόντος.